30 maart 2015
In april 2013 heeft het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) een tweejarige proefvrijstelling afgegeven aan vier opleidingsinstituten voor het oefenen op de openbare weg in voorrangsvoertuigen met optische en geluidssignalen. Naar aanleiding van de evaluatie van de proef heeft het ministerie besloten om per 1 april 2015 een permanente vrijstelling te verlenen.
Het Kenniscentrum Voorrangsvoertuigen van het IFV heeft de evaluatie van deze proef uitgevoerd en deze verbreed met onderzoek naar behoefte en draagvlak, en met een internationale vergelijking. Uit de evaluatie blijkt dat het oefenen op de openbare weg met optische en geluidssignalen bijdraagt aan de kwaliteit van de rijopleiding voor bestuurders van voorrangsvoertuigen zonder dat het de verkeersveiligheid in gevaar brengt.
De permanente vrijstelling geeft de bestuurders, die in opdracht van een hulpverleningsdienst rijonderricht in het besturen van een voorrangsvoertuig krijgen of geven, de bevoegdheid om optische en geluidssignalen te voeren voor trainingsdoeleinden. De vrijstelling is niet langer beperkt tot de organisaties die meededen aan de pilot. Onder voorwaarden mag eenieder die voldoet aan bepaalde kwaliteiten, rijopleidingen met optische en geluidssignalen op de openbare weg geven. Meer informatie? Lees het Besluit van de Minister van IenM in de Staatscourant van 20 maart 2015.