3 april 2014
In 2011 zijn er Kamervragen gesteld waarom in sommige regio's onder andere taxi's wel over onder andere busbanen mogen, en ambulances zonder optische en geluidssignalen niet. Ook ging het hierbij om het gebruik van vluchtstroken in geval van file, zonder optische en geluidssignalen, als terugkeer naar het verzorgingsgebied gewenst is.
De Minister van Infrastructuur en Milieu (IenM) heeft hierop geantwoord dat dit binnen de huidige vrijstelling niet mogelijk is. In navolging van dit antwoord is de motie Elissen c.s. op 2 november 2011 ingediend. In deze motie werd opgeroepen om het rijden over busbanen en andere infrastructuur (denk aan vluchtstroken bij file) ook voor niet-spoedritten (B-ritten) mogelijk te maken. De Minister van IenM gaf aan dat wanneer als gevolg van congestie op de weg een ambulance vast komt te staan, deze niet inzetbaar is voor een andere patiënt/incident en dit mogelijk kan leiden tot een levensbedreigende situatie. In dat geval kunnen ambulances die bezig zijn met een besteld-vervoerrit (B-rit) worden opgeschaald naar een spoedrit (A-rit), om zo te voorkomen dat de hulpverlening niet meer adequaat op een inkomende spoedmelding kan reageren.
De stuurgroep van het Kenniscentrum Voorrangsvoertuigen, bestaande uit een afvaardiging van Ambulancezorg Nederland, Brandweer Nederland, Nationale Politie, ANWB en Rijkswaterstaat, is van mening dat terugkeer naar het verzorgingsgebied niet geschaard kan worden onder de definitie van dringende taak. Optische en geluidssignalen zijn uitsluitend bedoeld voor een daadwerkelijk dringende taak waarbij het leven van mens of dier in gevaar is. De stuurgroep is tevens van mening dat de definitie van dringende taak niet gewijzigd moet worden zoals dat is verwoord in antwoord op de motie Elissen c.s. van 2 november 2011.
De stuurgroep is van mening dat het onder voorwaarden toestaan van ambulances op de vluchtstrook en busbanen geregeld moet worden door herziening van de vrijstelling zonder optische en geluidssignalen van de ambulance- en brandweersector (bij prio 2 ritten). Hiervoor zal contact opgenomen worden met het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.