Risicocommunicatie kan bijdragen aan de zelfredzaamheid van burgers tijdens rampen en crises. Deze kennispublicatie beschrijft hoe je risicocommunicatie vanuit wetenschappelijke inzichten zo kunt inzetten dat je er het gedrag van burgers mee kunt beïnvloeden. Voor effectieve risicocommunicatie moet zowel het analytische als het affectieve denkvermogen van burgers worden aangesproken. Dit vergroot de kennis over kansen en consequenties van risico’s en stimuleert specifiek gedrag. Het afstemmen van risicocommunicatie op de doelgroep vergroot het gewenste effect.
De kennispublicatie is met name bedoeld voor communicatieadviseurs, die werken bij veiligheidsregio’s, overheden en samenwerkingspartners en andere geïnteresseerden die specifiek gedrag van burgers willen stimuleren.
In deze kennispublicatie wordt achtereenvolgens ingegaan op:
De publicatie sluit af met voorbeelden uit de regio’s van risicocommunicatie voor verschillende risico’s.
De kennspublicatie Gedrag beïnvloeden met risicocommunicatie is te bestellen in onze webshop >>
Downloaden