Vervoer per spoor speelt een belangrijke rol in onze samenleving. Niet alleen voor de mobiliteit van mensen, maar ook voor het transport van goederen en daarmee voor onze economie. Betrouwbare verbindingen tussen onze steden en industriële clusters en (zee)havens en het (Duitse) achterland zijn daarin essentieel. Het is dus van vitaal belang dat burgers en handelspartners erop kunnen vertrouwen dat zij en hun goederen veilig en tijdig op de plaats van bestemming aankomen. De spoorbeheerder en vervoerders zetten zich daarom samen in om die betrouwbare verbindingen in stand te houden en, in geval van een incident, in samenwerking met overheidshulpdiensten weer veilig en snel te herstellen. Wie het spoor van nabij bekijkt, snapt dat dit laatste geen eenvoudige taak is. Het spoor is vaak lastig te bereiken en de werkruimte is soms beperkt. Hulpverleners staan in het spoor letterlijk onder hoogspanning! Bewustwording van de risico’s op het spoor en vertrouwd raken met de specifieke spooromgeving is dus niet alleen een opdracht aan personen die dagelijks op het spoor werken, maar zeker ook voor hulpverleners. Dat begint al met het delen van kennis en informatie en met de voorbereiding van de samenwerking bij incidentbestrijding. Die samenwerking is al in diverse veiligheidsregio’s formeel bekrachtigd met een Convenant Spoor tussen de spoorbeheerder en de regionale hulpdiensten. Dit krijgt ‘handen en voeten’ in een multidisciplinair plan en bij opleiden, trainen en (multidisciplinair) oefenen. Maar om de focus te kunnen richten op dat wat echt van belang is, moet de vraag beantwoord worden: wat maakt werken op het spoor zo bijzonder? Wat zijn onder operationele omstandigheden de spoorspecifieke aandachtspunten? En welke handvatten zijn hiertoe beschikbaar en nodig?
In dit dossier is meer informatie over spoorincidentbestrijding te vinden. De in 2016 verschenen Handreiking Voorbereiding Spoorincidentbestrijding biedt spoorpartijen en overheidshulpdiensten handvatten voor het optreden op en rond het spoor.