In januari van 2013 stelde het Algemeen Dagblad vragen aan de politie over de betrokkenheid van politievoertuigen bij ongevallen. Naar aanleiding van een publicatie in het AD stelde tweede Kamerlid Kooiman (SP) Kamervragen aan minister Opstelten.De minister van Veiligheid en Justitie gaf in zijn antwoord aan dat hij actiever zou gaan sturen op het tegengaan van veel voorkomende ongevalsoorzaken en zou investeren op het terugdringen van het aantal schadegevallen. Uit de reactie bleek eveneens dat de politie meer inzicht verwachtte te krijgen in aantallen ongevallen op basis van rapportages van de verzekeraar.Een verkennend onderzoek wees uit dat de politie geen duidelijk beeld had over veel voorkomende ongevallen, anders dan parkeer- en manoeuvreerschades. Nader onderzoek naar veel voorkomende ongevallen met politievoertuigen leek op dat moment een voor de hand liggend afstudeeronderzoek.In diezelfde periode bleek het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV), een onderzoek gestart te zijn naar kenmerken van ongevallen met voorrangsvoertuigen. Het IFV richtte zich uitsluitend op ongevallen waarbij optische en geluidssignalen waren gevoerd, maar onderzocht deze voor alle hulpverleningsdiensten.In het kader van een afstudeeronderzoek van de NOVI hogeschool verkeerskunde, werd de samenwerking met het Instituut Fysieke Veiligheid gezocht. De auteur van dit rapport heeft meegewerkt aan het IFV onderzoek dat op 8 december 2014 werd gepubliceerd (Groenewegen – ter Morsche, Oberijé, van Rossum & Wolfs, 2014).Eén van de uitkomsten van het IFV onderzoek was dat er vervolgonderzoek naar oplossingsrichtingen voor veelvoorkomende ongevalssoorten met voorrangsvoertuigen nodig is. Het onderzoek naar kansrijke oplossingsrichtingen is uitgevoerd als afstudeeronderzoek voor de NOVI hogeschool verkeerskunde en is beschreven in een afzonderlijke scriptie (Blok, 2015).In het licht van dat afstudeeronderzoek is een afzonderlijke ongevalsanalyse uitgevoerd op basis van politiegegevens. De gegevens van deze ongevalsanalyse zijn gebruikt om vast te stellen welke oplossingsrichtingen het meest effectief zijn om het aantal ongevallen met voorrangsvoertuigen te reduceren.
Downloaden