Om een meer gefundeerd beleid rondom het thema ‘oefenen op de openbare weg met optische en geluidssignalen’ te ontwikkelen, heeft het Ministerie van Infrastructuur en Milieu besloten om vier opleidingsinstituten bij wijze van proef een vrijstelling te verlenen. De tijdelijke vrijstelling met een looptijd van twee jaar (lopend van 1 april 2013 tot 1 april 2015) werd afgegeven aan de Politieacademie, de Academie voor Ambulancezorg, BOCAS en het OTCRij van de Koninklijke Marechaussee. Door deze vrijstelling werd het voor deze partijen mogelijk om ten behoeve van het trainen met optische en geluidssignalen af te wijken van artikel 29 eerste lid van het RVV, namelijk dat alleen mag worden gereden met optische engeluidssignalen voor een dringende taak.In deze vrijstelling is als voorwaarde opgenomen dat de pilot geëvalueerd moet worden. In eerste instantie zouden de betrokken pilotpartners (de vier opleidingsinstituten) zelf aan het einde van de evaluatieperiode een overzicht aanleveren van de eventueel plaatsgevonden ongevallen. In 2013 richtte het IFV echter het Kenniscentrum Voorrangsvoertuigen op. Vanwege de methodologische expertise en de onafhankelijkheid van het IFV heeft het instituut het initiatief genomen om de pilot onderzoekstechnisch te begeleiden, de metingen uit te voeren en het evaluatierapport te schrijven. Op deze wijze kon de pilot uitgebreidergeëvalueerd worden.
Downloaden