Bestuurders van voorrangsvoertuigen proberen op weg naar een melding hun voertuigen voorzichtig, verantwoord, veilig en vlot met zwaailicht en sirene door het verkeer te begeven. In rijopleidingen worden hulpverleners voorbereid op deze taak. Helpt oefenen op de openbare weg hierbij, en hoe kan dit veilig? Hoeveel ongevallen vinden er met voorrangsvoertuigen plaats en wat zijn hun kenmerken? Hoe kan het aantal ongevallen worden teruggedrongen? Wat kunnen de juridische gevolgen van deze ongevallen zijn? Hoe gaat men in Engeland om met rijopleidingen en op welke wijze zorgen ze daar voor meer eenheid in het gedrag van voorrangsvoertuigbestuurders? En wat leren we weggebruikers in een voorlichtingscampagne over omgaan met voorrangsvoertuigen? Om deze vragen draaide het tijdens het tweede landelijke congres ‘Voorrangsvoertuigen’ dat het IFV op 9 december 2014 in Oirschot organiseerde.
Inleidende presentatie
Downloaden
Nancy Oberijé, IFV: Ongevallen met voorrangsvoertuigen
mr. Eddy Bueno, voormalig vice-president rechtbank Midden-Nederland; Naomi Roos, stagiaire IFV; Frank Meissen, Politie Noord Holland; Maarten Smelt, Veiligheidsregio Twente: Van hulpverlener naar verdachte
Stephen Milton, Emergency Response Driver Training Ltd: Ontwikkelingen in Groot-Britannië
Karin Groenewegen, IFV: Pilot Oefenen op de openbare weg met optische en geluidssignalen
Programma Tweede landelijke congres Voorrangsvoertuigen
Deelsessie 4. Digitale rijstijlanalyse: het gedrag van ambulancechauffeurs in kaart gebracht
Deelsessie 5. Leren rijden met optische en geluidssignalen in een beweegbare, mobiele simulator
Deelsessie 7. Rijtraining in Groot Brittannië
Deelsessie 8. Tegengesteld Opvallend Naderen (TON)