Iedere Veiligheidsregio houdt jaarlijks een verplichte systeemtest. Dit is een onverwachte test voor de regio om te toetsen of de crisisorganisatie op orde is. Het scenario voor de test is aanleiding om op te schalen naar maximaal GRIP4. In de rapportage over de systeemtest van Veiligheidsregio Flevoland (30-11-16) las ik het volgende: “In de uitvoering van de test is door interventie van de testleider en in overleg met de inspectie niet opgeschaald naar GRIP3 maar direct opgeschaald naar GRIP4.” Kortom: de Inspectie van Veiligheid en Justitie gaat akkoord met de directe opschaling naar GRIP4. In de Staat van de rampenbestrijding lees ik waarom de inspectie akkoord gaat: “Gezien het geringe aantal grote(re) incidenten (GRIP3 en GRIP4) is een systeemtest de enige manier om de gehele hoofdstructuur van de rampenbestrijding te toetsen.”
Waarom akkoord gaan met GRIP4? Waarom toetst de Inspectie bij het onderstaande scenario niet de besluitvorming tot bestuurlijke opschaling in de Veiligheidsregio Flevoland? Wordt het niet tijd om de kwaliteit van de besluitvorming te toetsen, en niet alleen de systeemtest op basis van de normen uit het Besluit Veiligheidsregio?
Op de A6 van Emmeloord richting Lelystad, tussen Li HM 99,1 en 99,2, op het grondgebied van de gemeente Noordoostpolder, net voor de Ketelbrug gaat het mis. Het is druk op de weg. De avondspits komt langzaam op gang. Plotseling wordt er door een voertuig krachtig geremd, de oorzaak is onbekend. Vier auto’s krijgen daardoor een kopstaartbotsing. Een volle tankauto geladen met de stof Acrylnitril schaart. De tank scheurt waardoor een Acrylnitril wegstroomt. Een bus met schoolkinderen uit Emmeloord komt op zijn kant op de vangrail te liggen. Vijf achterop rijdende auto’s kunnen de bus niet meer ontwijken en botsen hier op elkaar, gevolg een tweede kop staart botsing. De overige verkeersstroom kan remmen en veroorzaakt een file. Op de andere rijbaan zien enkele bestuurders het ongeval gebeuren remmen en wijken uit met als gevolg dat op deze rijbaan ook 6 auto’s op elkaar botsen met hiertussen een vrachtautootje met stukgoederen. Ook hier ontstaat een beginnende file als gevolg van de avondspits.
Bekijk de hele blog op de LinkedIn pagina van Roy Johannink: De systeemtest: tijd voor verandering.