(voor het laatst bijgewerkt op 11 december 2020)
Elektrisch aangedreven voertuigen zijn niet meer weg te denken uit ons straatbeeld. Deze voertuigen worden ook geparkeerd en opgeladen, onder meer in parkeergarages. "Het parkeren en opladen brengt een aantal specifieke risico's met zich mee. De uitgave Brandveiligheid van parkeergarages met elektrisch aangedreven voertuigen geeft de brandweer handvatten voor het beperken van en omgaan met deze risico's", vertelt lector Energie- en transportveiligheid Nils Rosmuller.
Elektrische voertuigen gebruiken meestal lithium-ion-batterijen als energieopslag. Branden in deze batterijen hebben een ander brandverloop en een langere brandduur dan branden in conventionele voertuigen. Daarnaast komen bij brandende lithum-ion-batterijen veel brandbare en toxische gassen vrij. Rosmuller: "Deze risico's dragen eraan bij dat brandbestrijding, zeker in parkeergarages, mogelijk beperkt of helemaal niet kan plaatsvinden."
Omdat de ontwikkeling relatief nieuw is, zijn er ook nog geen richtlijnen of regelgeving waaraan parkeergarages in het geval van elektrische voertuigen en laadpunten moeten voldoen. "Toch kun je wel degelijk brandpreventieve en repressieve maatregelen nemen die de brandveiligheid in parkeergarages aanzienlijk verbeteren. In onze publicatie hebben we kennis uit (inter)nationaal literatuuronderzoek vertaald naar bouwkundige, installatietechnische, organisatorische en repressieve veiligheidsmaatregelen voor verschillende typen parkeergarages", licht Rosmuller toe.
De publicatie is bedoeld voor brandveiligheidsadviseurs en incidentbestrijders van veiligheidsregio's, maar is ook relevant voor andere partijen die betrokken zijn bij de ontwikkeling, de realisatie en het beheer van parkeergarages. De lector sluit af: "Aan de hand van deze uitgave en de mogelijke maatregelen die hierin worden beschreven kunnen de ontwerper van de parkeergarage, de veiligheidsadviseur van de brandweer en de eigenaar/beheerder van de garage met elkaar in gesprek gaan over de brandveiligheid van de parkeergarage."
In juli 2020 is de eerste versie van deze publicatie verschenen. De afgelopen maanden zijn daarop enkele reacties binnengekomen. In de versie van 8 december 2020 zijn enkele details en feitelijke onjuistheden aangepast. De conclusies en aanbevelingen zijn ongewijzigd gebleven.
Brandveiligheid van parkeergarages met elektrisch aangedreven voertuigen
Wie vragen had over de publicatie kon die op woensdagavond 15 juli rechtstreeks stellen aan Nils Rosmuller, Ricardo Weewer, Johan van der Graaf en Marcel Koene. Bekijk de uitzending terug.
Nieuwsberichten voortaan automatisch in uw mailbox ontvangen? Meld u aan voor onze nieuwsbrief.