4 maart 2021
Door de uitbraak van het coronavirus in het voorjaar van 2020 is een deel van de IFV-examens afgenomen via een live videoverbinding. Dit was het alternatief voor het afnemen van examens op locatie. Het slagingspercentage van de online examens was vrijwel gelijk aan het percentage bij de standaard manier van examineren. Daarnaast ondervonden kandidaten geen grote nadelen van het online examen. Dit blijkt uit een evaluatie van het examineren via een live videoverbinding.Het uitgangspunt bij het afnemen van een examen via een live videoverbinding is dat de toetswijzer zoveel mogelijk wordt aangehouden. Het doel van de evaluatie was het meten van de betrouwbaarheid, validiteit en transparantie van het afnemen van examens via live videoverbinding t.o.v. de standaard manier van examineren. De evaluatie is gebaseerd op de ervaringen van kandidaten, examinatoren, medewerkers van de opleidingsorganisatie en decanen. Enkele conclusies uit de evaluatie:
Uit de evaluatie blijkt dat het digitaal afnemen van examens via een live videoverbinding een goed en succesvol alternatief is tijdens de huidige pandemie. Examens kunnen op deze manier gewoon doorgaan. Ook blijkt dat de meeste kandidaten geen grote nadelen hebben ondervonden van deze andere manier van examineren.
Het advies is om in noodsituaties waarbij reisbeperkingen gelden, zoals tijdens de huidige coronacrisis, examens via live videoverbinding te blijven afnemen. De tevredenheid over deze manier van examineren wordt voor een deel bepaald door de examenvorm. Examenvormen met een gesprek lijken geschikter te zijn dan examenvormen met veel tegenspelers of waarbij non-verbale communicatie een grote rol speelt. Er wordt nog onderzocht of deze manier van examineren ook onder normale omstandigheden een uitkomst kan zijn voor opleidingen met weinig kandidaten. Een voordeel van examens via live videoverbinding is namelijk dat zowel kandidaten als examinatoren geen reistijd hebben. Hiermee zijn examens voor kleine groepen of individuen makkelijker aan te bieden.