Johan van der Graaf (johan.vandergraaf@ifv.nl)
Als gevolg van de energietransitie worden steeds meer duurzamere brandstoffen gebruikt voor (weg) voertuigen. We zien daardoor een toename van het aantal zogenaamde 'multifuel tankstations' (MFT-stations') waar het 'tanken' van meerdere brandstoffen mogelijk is, zoals: LPG, CNG, benzine, (bio)diesel, waterstof, LNG en het (snel)opladen van elektrische auto's.
Voor afzonderlijke brandstoffen zijn er voorschriften en richtlijnen, zoals bijvoorbeeld de uitgaven in de PGS-reeks. Er is nog slechts beperkt onderzoek gedaan naar de combinaties van brandstoffen/oplaadmogelijkheden en een integrale richtlijn is nog niet beschikbaar. Vanuit diverse onderzoeken en projecten wordt aangedrongen op het ontwikkelen van een gemeenschappelijke (internationale) norm. Een dergelijke norm zou aanvullende veiligheidsaspecten moeten bevatten die gericht zijn op de interactie tussen de verschillende brandstoffen en tussen de brandstoffen en faciliteiten voor elektrisch opladen van voertuigen.
In opdracht van het Ministerie van I&W voeren we met het RIVM momenteel een oriënterend onderzoek uit naar de veiligheid van MFT-stations. Daarin wordt o.a. onderzoek gedaan naar de veiligheidseffecten van de afzonderlijke brandstoffen, bijkomende veiligheidsaspecten bij het combineren van brandstoffen (‘domino-effecten’), eventuele samenwerking van de veiligheidsvoorzieningen van verschillende brandstoffen (‘noodstop’), enz.