Op deze webpagina vindt u een overzcht van onze onderzoeken rondom voorrangsvoertuigen: voertuigen van politie, brandweer, ambulance en overige aangewezen diensten die op de openbare weg optische en geluidssignalen mogen gebruiken.
Het rijden met voorrangsvoertuigen brengt gevaren met zich mee, met name omdat van de voor andere weggebruikers geldende verkeersregels wordt afgeweken en het weggedrag om die reden voor andere weggebruikers minder voorspelbaar is. Sinds 2010 onderzoekt het IFV ongevallen met voorrangsvoertuigen.
Ongevallenstatistiek voorrangsvoertuigen 2018-2019Ongevallenstatistiek voorrangsvoertuigen 2018-2019
Ongevallenstatistiek voorrangsvoertuigen 2016-2017Ongevallenstatistiek voorrangsvoertuigen 2016-2017 Factsheet Ongevallenstatistiek voorrangsvoertuigen 2016-2017
Ongevallenstatistiek voorrangsvoertuigen 2014-2015 Ongevallenstatistiek voorrangsvoertuigen 2014-2015 Factsheet Ongevallenstatistiek voorrangsvoertuigen 2010-2015
Ongevallenstatistiek voorrangsvoertuigen 2010-2013Als je niet ter plaatse komt
De afgelopen jaren hebben zich verschillende ontwikkelingen voorgedaan die van invloedkunnen zijn op de hoorbaarheid van geluidssignalen van hulpverleningsvoertuigen. Dit literatuuronderzoek brengt de factoren in kaart die van invloed zijn op deeffectiviteit (en daarmee op de hoorbaarheid) van deze signalen. Hierbij is onderscheid gemaakt tussen factoren die de effectiviteit van de geluidsbron beïnvloeden, factoren die van invloed zijn op de verspreiding van het geluid en factoren die het ontvangen ervan beïnvloeden. Literatuuronderzoek effectiviteit geluidssignalen
Het Kenniscentrum Voorrangsvoertuigen heeft op verzoek van het veld de juridische aspecten van ongevallen met voorrangsvoertuigen onderzocht. Hierbij ging het om zaken als:
Onderzoek Van hulpverlener naar verdachteVan hulpverlener naar verdachte
Kennispublicatie Van hulpverlener naar verdachte Van hulpverlener naar verdachte
Verkennend onderzoek naar het gebruik van zwaailicht en sirene in de nacht door chauffeurs van voorrangsvoertuigen.Het gebruik van optische en geluidssignalen in de nacht
Onderzoek naar het huidige kennisniveau en rijgedrag van bestuurders van voorrangsvoertuigen. De vakbekwaamheid van voorrangsvoertuigbestuurders
Automobilisten blijken niet goed te weten wat te doen als een voorrangsvoertuig nadert. Dit onderzoek bevat gedragsadviezen voor weggebruikers; ze zijn in nauwe samenwerking met de hulpdiensten, de opleiders van de hulpdiensten, de ANWB en het CBR opgesteld. Communicatie over gewenst gedrag bij naderende voorrangsvoertuigen
Het IFV heeft onderzoek gedaan naar manieren om het gedrag van weggebruikers en voorrangsvoertuigbestuurders beter op elkaar af te stemmen. Het onderzoek heeft vier rapporten opgeleverd:
Automobilisten gewaarschuwd! Automobilisten geconfronteerd met voorrangsvoertuigenGedragsbeïnvloeding van automobilisten bij confrontatie met voorrangsvoertuigen Rijopleidingen van de hulpdiensten: op weg naar eenduidigheid
Door dit onderzoek is inzicht gekregen in de huidige kennis van en ervaring met het gedrag van weggebruikers rondom voorrangsvoertuigen.Weggebruikers met voorrang benaderd